INFORMACJA DLA RODZICÓW UCZNIÓW
UCZĘSZCZAJĄCYCH NA ZAJĘCIA
JĘZYKA REGIONALNEGO-KASZUBSKIEGO
zgodnie z § 6. ROZPORZĄDZENIA MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 18 sierpnia 2017r. w sprawie warunków i sposobu wykonywania przez przedszkola, szkoły i placówki publiczne zadań umożliwiających podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej uczniów należących do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym
Zawiera informacje o:
- celu prowadzonych zajęć i ich miejscu w tygodniowym rozkładzie zajęć;
- informacjach odnotowywanych w dokumentacji przebiegu nauczania, na świadectwach szkolnych promocyjnych, świadectwach ukończenia szkoły w przypadku udziału ucznia w zajęciach z języka mniejszości lub języka regionalnego;
- warunkach i sposobie oceniania i klasyfikowania ucznia z zajęć z języka mniejszości lub języka regionalnego oraz nauki własnej historii i kultury, a także wpływie oceny z zajęć z języka mniejszości lub języka regionalnego na promowanie ucznia do klasy programowo wyższej oraz ukończenie szkoły;
CEL PROWADZONYCH ZAJĘĆ
JĘZYKA REGIONALNEGO - KASZUBSKIEGO W SZKOLE.
Edukacja kaszubska jest procesem, w ramach którego kształtuje się językowa, kulturowa i tożsamościowa świadomość dziecka i młodego człowieka. Partnerem w tym procesie powinna być rodzina ucznia, środowisko lokalne i regionalne. Dla wspólnoty Kaszubów ważne jest trwanie i rozwój języka kaszubskiego jako szczególnego dobra i kultury kaszubskiej rozumianej jako dziedzictwo Kaszubów. Kultura rozumiana jest jako materialne wytwory i niematerialne (duchowe i symboliczne) dziedzictwo. Edukacja kaszubska przebiega w dwóch dopełniających się obszarach: nauki języka kaszubskiego oraz wiedzy o języku i kulturze kaszubskiej, dlatego treści kulturowe (w tym treści historyczne) i wiedza o języku ujmowane są w sposób całościowy i traktowane jako towarzysze nauki języka kaszubskiego.
Celem edukacji kaszubskiej jest kształtowanie językowej, kulturowej i tożsamościowej świadomości ucznia w partnerstwie z rodziną, środowiskiem lokalnym i regionalnym. W szczególności cel ten realizuje się przez:
- dostarczenie i pogłębienie wiedzy o języku, literaturze, piśmiennictwie, tradycji, obrzędach, historii, religii, architekturze, muzyce, malarstwie, szeroko rozumianej sztuce (w tym sztuce ludowej), a także codzienności Kaszubów z uwzględnieniem specyfiki lokalnej i geograficzno-przyrodniczej;
- kształtowanie umiejętności językowych dla potrzeb komunikacji międzyludzkiej, dostępu do dziedzictwa kulturowego (piśmiennictwa, literatury, muzyki itp.) i twórczego rozwoju potencjału własnego ucznia;
- kształtowanie pozytywnego stosunku do języka i kultury kaszubskiej;
- kształtowanie postawy zaangażowania w rozwój środowiska geograficzno-przyrodniczego, kulturowego i społecznego Kaszub i Pomorza;
- kształtowanie otwartości na inne kultury Pomorza, kulturę polską i europejską.
Cele kształcenia – wymagania ogólne w klasach I-VIII
- Znajomość środków językowych.
Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych) umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
- Rozumienie
- Rozumienie wypowiedzi ustnych (rozumienie ze słyszenia).
Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
- Rozumienie wypowiedzi pisemnych (czytanie).
Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
- Tworzenie
- Tworzenie wypowiedzi ustnych (mówienie).
Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
- Tworzenie wypowiedzi pisemnych (pisanie).
Uczeń samodzielnie formułuje spójne i logiczne wypowiedzi pisemne w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
- Reagowanie na
Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej. Wypowiada się ustnie lub w formie prostego tekstu pisanego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
- Przetwarzanie
Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
WYMIAR GODZIN NAUCZANIA JĘZYKA REGIONALNEGO-KASZUBSKIEGO ORAZ JEGO MIEJSCE W TYGODNIOWYM ROZKŁADZIE ZAJĘĆ
Nauka języka regionalnego - kaszubskiego w szkole jest organizowana:
w formie dodatkowej nauki języka regionalnego w wymiarze 3 godzin tygodniowo
(2 godziny zajęć w systemie klasowo-lekcyjnym + 1 godzina zajęć poza systemem klasowo-lekcyjnym)
DOKUMENTACJA PRZEBIEGU NAUCZANIA
Złożenie wniosku przez rodziców dziecka lub ucznia jest równoznaczne z:
- w przypadku nauki języka mniejszości lub języka regionalnego – zaliczeniem tych zajęć do obowiązkowych zajęć edukacyjnych ucznia; jest liczona do średniej ocen i ma wpływ na klasyfikowanie i promowanie ucznia.
- w przypadku nauki własnej historii i kultury – historii i kultury Kaszubów – zaliczeniem tych zajęć do dodatkowych zajęć edukacyjnych ucznia, liczonych do średniej ocen jednak bez wpływu na klasyfikowanie i promowanie ucznia..
- W klasach I–III szkoły podstawowej:
śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne zajęć języka regionalnego - kaszubskiego są ocenami opisowymi. Ocena opisowa uwzględnia poziom i postępy w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do odpowiednio wymagań i efektów kształcenia dla danego etapu edukacyjnego oraz wskazuje potrzeby rozwojowe i edukacyjne ucznia związane z przezwyciężaniem trudności w nauce lub rozwijaniem uzdolnień.
Ocena obejmuje 4 obszary: czytanie, mówienie, pisanie i rozumienie. Wyrażona jest określeniami doskonale (6), znakomicie (5), zadawalająco (4), wystarczająco (3), przeciętnie (2), niewystarczająco (1), gdzie niewystarczająco jest oceną negatywną.
- Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, roczne, oraz końcowe oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ustala się w stopniach według następującej skali:
- stopień celujący – 6;
- stopień bardzo dobry – 5;
- stopień dobry – 4;
- stopień dostateczny – 3;
- stopień dopuszczający – 2;
- stopień niedostateczny –
Pozytywnymi ocenami klasyfikacyjnymi są oceny, o których mowa w pkt 1–5.
Negatywną oceną klasyfikacyjną jest ocena, o której mowa w pkt 6.
- Szczegółowe zasady oceniania są określone w przedmiotowych zasadach oceniania zgodnych z wewnątrzszkolnymi zasadami oceniania.